Når kunsten fra gaden rykker indenfor i virksomheden
Street art ses ofte i gadebilledet, hvor det skaber liv og glæde for de mennesker, der bor og færdes i området. Her kan kunsten også bruges strategisk, til at gøre steder mere trygge og til at genere oplevelser for byens borgere. Street art som vi kender den fra gaden, kan også med fordel pryde væggene hos virksomheder, hvor kunsten kan bidrage til et kreativt arbejdsmiljø. Det er bevist, at et kreativt arbejdsmiljø understøtter trivsel og arbejdsglæde i særlig grad hos medarbejdere. Street art kunsten kan derfor være utrolig indflydelsesrig, hvis den får lov til at komme indenfor murene.
Hvad kan street art indenfor?
Hos Kolossal mener vi, at kunsten skal udrette noget. Den skal helst ikke bare være til. I stedet kan den bruges som strategisk virkemiddel, på en målrettet måde. Mange virksomheder ønsker for eksempel at visualisere deres mission og vision, da det er begreber som kan være svært at sætte ord på. Her kan kunsten for alvor komme til sin ret.
Virksomhedens kultur, historie og måde at være i verden på, er også noget som street arten kan visualisere på væggene. Med kunst kan I sende signaler til omverdenen om, hvem I er og hvad I står for. Kunst kan på den måde bidrage til employer branding, både for nuværende og kommende medarbejdere, og folk som besøger jeres kontor.
Vidste du for eksempel, at 98% af nyuddannede vægter virksomhedskultur højere end løn, og peger på indretning, som en måde at fremhæve sin kultur på?
COWI valgte den verdenskendte, danskfødte CMP ONE til at udsmykke deres hovedkontor. COWI ønskede at fortælle deres virksomhedshistorie gennem kunst, og valgte CMP ONE fordi hans unikke og rå stil leder tankerne tilbage på industrialiseringen, hvor det hele startede for COWI. COWI’s Senior Market Director, Jasper Kyndi, siger at “kunst giver ofte en pause fra en faglig tankerække - den fungerer som inspiration, og den medvirker til at give gode rammer at arbejde i".
Udover at vise virksomhedens kultur og identitet, kan kunst også opfordre til dialog, både hos medarbejdere og kunder. Facebook Datacenter valgte at få udsmykket deres kontor i Odense med kunst af kunstneren Frederik Lassen Hesseldahl. Facebook ønskede at fortælle besøgende, om alle de forskellige nationaliteter som arbejder i virksomheden, og på den måde opfordre til spændende samtaler.
Ringgårdens Boligforening i Aarhus valgte kunstneren Art of Clean til at udsmykke tre indgangspartier til nyetablerede ungdomsboliger. Kunstværket fortolker Aarhus som studieby, og idéen var at give både nye som gamle Aarhusianere en mulighed for at udforske byen. Det farverige kunstværk opfordrer ligesom kunstværket hos Facebook Datacenter til dialog og snak beboerne imellem.
Street art i virksomheder kan, måske som det mest åbenlyse, give alle besøgende og medarbejdere i virksomheden noget smukt at kigge på. Kunsten kan udfordre sanserne, og inspirere til nytænkning, innovation og kreative tanker.
Vidste du for eksempel, at 75% af arbejdsstyrken er “aktivt uengagerede” og størstedelen af dem mener, at en stor del af årsagen er uinspirerende arbejdsomgivelser? (Gallup)
Vi mener, at alle virksomheder kan få glæde af kunst. Der kan være mange forskellige grunde til, at I overvejer kunst. Måske er I særligt interesserede i at fremvise jeres særlige identitet til omverdenen, eller også forsøger I at forbedre jeres medarbejderes trivsel, ved at skabe et inspirerende arbejdsmiljø. Måske ønsker I at gøre begge dele, eller har helt andre tanker om hvad kunsten skal bidrage med hos jer.
Kolossal – din strategiske samarbejdspartner
Lige meget hvilke tanker I sidder med, er Kolossal jeres sparringspartner og kunstrådgiver, når I ønsker at få kunst i virksomheden. Vi ved, hvor vigtigt det er at kunsten passer til jeres virksomhed, og det I gerne vil fortælle. Derfor skræddersyer vi i samarbejde med kunstneren en fortælling, som er tilpasset jeres rammer, kultur og værdisæt. På den måde sikrer vi, at kunsten virkelig udretter noget – opfordrer til dialog, kreative tanker og innovation og skaber et inspirerende miljø for både jer, og jeres kunder.