Identitetsfortælling i form af street art
Har du læst vores Whitepaper? Det går i dybden med forskellige aspekter af strategisk byudvikling, en af dem er identitetsfortælling. I blogindlægget her, kan du læse et uddrag, og blive klogere på hvordan byens identitet kan komme til udtryk, ved hjælp af street art.
By-branding
Branding er ikke forbeholdt virksomheder og produkter. I by- og kommune branding kæmpes der ikke om kunderne, men om borgerne. Faktisk fylder branding mere og mere i budgetterne i landets 98 kommuner. Et kunstprojekt kan bruges til at skabe en stærk identitetsfortælling i en by og samtidig være samlende for borgerne og øge tilhørsforholdet. Derudover kan en stærk identitetsfortælling være en måde at differentiere sig fra andre byer på, øge kendskabsgraden og tiltrække nye beboere.
Vi har ofte en særlig tilknytning til det sted, vi bor, og de fleste mener, at netop dét sted har en speciel historie at fortælle. Ikke desto mindre kan det være svært at skabe en samlet identitet, som både byens borgere og byens besøgende nemt kan forstå og anerkende.
Fortællingen om Løgstør
Løgstør kommune har brugt street art til at forstærke identiteten som kystby. Her fortæller kunsten Løgstørs lokalhistorie - om det liv, der engang var i byen, fiskeriet i fjorden og byens stærke tilknytning til naturen blandt andet ved at bruge byens vartegn og varemærker.
Med street art-projektet ønskede Løgstør, at fortælle byens historie og bringe den næste generation i spil. Undervejs i processen, er der foregået et strategisk arbejde mellem kommunen og kunstnerne, for sikre at gavlmalerierne gør netop dét.
“I Vesthimmerland prøver vi at skrue op for turismen. Det er en havneby, som også kaldes en ”muslingeby”, og derfor var det selvfølgelig vigtigt at det ikke var sild, men at det viste vores by. Folk stopper op og forundres, og samles om noget der er fælles.”
- Peter Sørensen, Projektkoordinator, Vesthimmerland Kommune.
Passagen i Løgstør taler også ind i byens identitet. Den unge kvinde repræsenterer den unge generation af iværksættere og ildsjæle, der kigger ud i fremtiden og drømmer stort på byens vegne. Hendes øre er udsmykket med ét af byens varemærker, nemlig muslingen.
På passagen er motivet af en ældre fisker, som er lånt fra det lokale museum, symbolet på fortiden og de mange generationer, der har skabt byens historie. Fiske- og fuglemotiverne er hentet fra den lokale natur især livet i fjorden.
Hvis du er interesseret i at høre mere, om hvordan netop jeres bys identitet kan komme til live igennem street art og skabe et fælles ståsted for byens borgere, er du velkommen til at kontakte Mads på Tlf. 40 84 11 38 eller Mail mads@kolossal.dk