Håndmalede reklamer - 10 gode grunde til, at de bare virker bedre
Håndmalede reklamer er et gammelt håndværk, der går helt tilbage til antikken. I dag er håndmalede reklamer en selvstændig kunstform, der bruges af mange virksomheder, når man ønsker at skabe en helt særlig udsmykning med et kommercielt formål. Og det virker. Her bringer vi de ti god grunde til, at I bør overveje en håndmalet reklame for jeres produkt eller jeres virksomhed:
Fysisk tilstedeværelse
Håndmalede reklamer i det offentlige rum er fysiske objekter, som folk kan se og interagere med i den virkelige verden, hvilket gør dem mere virkningsfulde, ægte og troværdige sammenlignet med annoncer, der kun opleves online eller på tv.Følelse af tillid
Håndmalede reklamer i det offentlige rum kan skabe en følelse af tillid. En undersøgelse foretaget af OAAA viste, at håndmalede reklamer opfattes som mere troværdige end andre former for annoncering, hvor over halvdelen af de adspurgte forbrugere udtaler, at de stoler mere på håndmalede reklamer end andre former for annoncering.Manglende filtrering
Håndmalede reklamer i det offentlige rum er ikke underlagt samme filtreringsniveau som onlineannoncer, og de kan defor opfattes som mere troværdige.Høj synlighed
Håndmalede reklamer i det offentlige rum placeres ofte i områder med stor trafik, hvilket gør dem svære at ignorere, og øger chancerne for, at folk vil se og huske dem. Det store format og placering har altså en større indvirkning på forbrugernes hukommelse sammenlignet med andre former for annoncering.Mindre påtrængende
Håndmalede reklamer i det offentlige rum afbryder ikke folks aktiviteter på samme måde, som onlineannoncer eller pop-ups gør. Hvor mange har ikke oplevet at få afbrudt en browseroplevelse af en onlineannonce? Håndmalede reklamer er typisk placeret et fast sted, hvor folk aktivt skal opsøge dem. Dette får dem til at virke mindre påtrængende og mere troværdige.Relevans
Håndmalede reklamer i det offentlige rum kan skræddersyes til en specifik placering eller målgruppe, hvilket gør dem mere relevante og derfor mere troværdige for de personer, der ser dem.Objektivitet
Nogle mennesker kan opfatte håndmalede reklamer i det offentlige rum som mere objektive og upartiske sammenlignet med andre former for annoncering.Opmærksomhedsfangende
Håndmalede reklamer i det offentlige rum er ofte store og iøjnefaldende, hvilket kan være med til at fange folks opmærksomhed og gøre dem mere mindeværdige. Ifølge en undersøgelse foretaget af Outdoor Advertising Association of America har Håndmalede reklamer i det offentlige rum en tilbagekaldelsesrate på 70 % sammenlignet med kun 45 % for onlineannoncering. Dette tyder på, at folk er mere tilbøjelige til at huske en håndmalet reklame end en annonce, de så online.En del af hverdagen
Håndmalede reklamer i det offentlige rum er en del af fællesskabets struktur og kan ses af folk, mens de går i deres daglige liv. Dette får dem til at føles mere relaterbare og troværdige.Følelse af fællesskab
Håndmalede reklamer i det offentlige rum, som fx reklametavler, busskure og indkøbscentre, skaber en følelse af fællesskab ved at give en fælles oplevelse for folk, der er på farten. Dette kan øge tilliden til annoncen, da den ses som en del af fællesskabet frem for en outsider, der forsøger at sælge noget.
Kilde: Todd Cohen. Universal media